Elbil lader

Elbil som lades

Elektrifiseringen av varebilmarkedet er en viktig del av Norges grønne skifte, men utfordringene er mange. Med kun 29,3 % nullutslippskjøretøy blant førstegangsregistrerte lette varebiler i 2024, er målet om 100 % nullutslipp innen 2025 langt unna. Vi tok kontakt med Eirik Irgens Kristoffersen, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, for å høre hans tanker om utfordringene, tiltakene og fremtidsutsiktene for elektrifiseringen av varebilmarkedet.

Fravær av politisk vilje

Ifølge Kristoffersen er en av de største hindringene fraværet av den politiske viljen som har preget elektrifiseringen av personbilmarkedet. Han påpeker at sterke incentiver har vært avgjørende for personbilene og at lignende tiltak må innføres for varebiler.

– Frem til teknologien er moden nok til å ivareta alle kundenes behov i markedet, er man avhengige av sterke nok incentiver for å fremme nullutslippsalternativene. Det har fungert godt for personbilene, og vi mener dette må inspirere til mer innsats også på varebilsiden, sier Kristoffersen til Varebil24

Graf over totalt varebilmarked, mål for 2025, og ve sitt mål for 2025 til høyre
Nullutslipp for nysolgte biler i 2024, målet for 2025 – og VW Nyttekjøretøy sitt mål for prosentvis elektriske biler solgt i 2025

Gulrot fremfor pisk

Kristoffersen peker på behovet for både myndighetens og bransjens innsats for å nå målene. Myndighetene må bidra med kraftige incentiver, mens bransjen må bygge kunnskap og fremheve fordelene med elektriske varebiler.

– Vi må sørge for å løfte frem, ufarliggjøre og peke på fordelene med den elektriske drivlinjen. Selv om en stor andel av markedet fortsatt må velge fossilt i dag, er det mange som kan velge elektrisk. Vi tar vårt ansvar på alvor og løfter frem nullutslippsalternativene aktivt i møte med våre kunder, forklarer han.

Dette handler også om å bygge kunnskap internt i organisasjonen, slik at denne kan brukes til å veilede kundene bedre.

2025 og videre

Til tross for utfordringene ser Kristoffersen optimistisk på fremtiden. Volkswagen Nyttekjøretøy forventer at 60 % av deres egen varebilsalg vil være elektrisk innen 2025, men at totalmarkedet for varebiler vil ligge rundt 35–40 %.

– 2025 er et valgår, og vi håper valgkampen synliggjør større ambisjoner for elektrifiseringen av varebilmarkedet. Politikken som føres påvirker i veldig stor grad utviklingen i årene som kommer, og vårt mantra er å bruke gulrot fremfor pisk frem til teknologien er moden nok til å dekke alle kundenes behov, sier Kristoffersen.

 

Volkswagen Nyttekjøretøy har tydelige ambisjoner om å drive elektrifiseringen av varebilmarkedet fremover, samtidig som de erkjenner at politisk vilje og bransjesamarbeid er avgjørende for å nå 2025-målet. Deres innsats for å aktivt fremheve nullutslippsalternativer viser en forpliktelse til en grønnere fremtid.

Forfatter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *