Dommerklubbe som slår i bordet

Dommerklubbe som slår i bordet

Regjeringen har foreslått løyvekrav for varebiler mellom 2,5 og 3,5 tonn i nasjonal godstransport. Målet er å motvirke sosial dumping og sikre bedre arbeidsvilkår i transportsektoren. Men hva betyr dette for sjåfører og transportforetak, og når kan vi forvente at kravene trer i kraft?

Typisk varebil under 3500kg – VW Transporter.

Hva går forslaget ut på?

De nye reglene, foreslått av Statens vegvesen på vegne av Samferdselsdepartementet, innebærer at alle som driver godstransport med varebiler i denne vektklassen må ha et løyve. Dette innebærer blant annet at transportøren må oppfylle krav til økonomi, faglig kompetanse og god vandel.

Reglene ligner på de som allerede gjelder for tungtransport.

Formålet med forslaget er å sikre rettferdige konkurransevilkår i bransjen og forhindre at sjåfører jobber under uverdige forhold.

 

Når vedtas dette?

Forslaget ble sendt på høring 31. mai 2024, og høringsfristen var 1. september 2024. Per desember 2024 er forslaget fortsatt under behandling, og det er ikke fastsatt en dato for når reglene vil tre i kraft. Det er ventet en avklaring fra regjeringen i løpet av 2025.

 

Hva betyr dette for deg som sjåfør eller transportør?

Dersom reglene vedtas, vil transportforetak som bruker varebiler mellom 2,5 og 3,5 tonn måtte:

Skaffe løyve for sine biler.

Sikre at sjåførene oppfyller krav til opplæring og vandel.

Følge regler for maksimal arbeidstid og hvile.

 

De foreslåtte løyvekravene kan få store konsekvenser for transportbransjen. For mange transportører kan dette bety økte kostnader og en administrativ byrde, men også en mer rettferdig og regulert bransje. Varebil24 følger utviklingen og vil oppdatere deg med alt du trenger å vite.

Forfatter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *