

Regjeringen innfører fra 1. januar 2026 løyvekrav for godstransport med varebiler med tillatt totalvekt mellom 2,5 og 3,5 tonn. Målet er å sikre en trygg og seriøs transportnæring med gode arbeidsvilkår og like konkurransevilkår.
Fra 2026 vil det bli innført et nasjonalt varebilløyve som gjelder for godstransport med varebiler mellom 2,5 og 3,5 tonn. Dette følger regjeringens arbeid med å styrke seriøsiteten i transportbransjen og bekjempe sosial dumping.
– «Regjeringen ønsker en trygg og seriøs transportnæring med gode lønns- og arbeidsvilkår,» sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Høringsrunden som Statens vegvesen gjennomførte i 2024 la grunnlaget for innføringen av det nye løyvekravet. Basert på innspillene i høringen ble det bestemt å etablere et nytt nasjonalt løyve som gir rom for tilpasninger til norske forhold uten å være bundet av EØS-rettens regler.
Krav til løyvehavere
Løyvehavere må oppfylle krav innen yrkestransport- og veitrafikkregelverk, HMS, trafikksikkerhet, økonomistyring og regnskap, samt skatter og avgifter.
Gebyrsatsene for utstedelse av løyve og eksamen vil bli fastsatt etter en ny høringsrunde i første kvartal 2025, i god tid før regelverket trer i kraft i 2026.
Fleksibilitet i regelverket
Regjeringen har også åpnet for muligheten til å justere regelverket i fremtiden. Dette kan inkludere å senke vektgrensen for løyvekrav til under 2,5 tonn dersom det viser seg at aktører prøver å omgå kravene ved å bruke lettere kjøretøy.